« Gå tillbaka

Sänkte telefonikostnaderna med 30 procent

Skepsis vändes till glädje för snabbväxande byggare

På fyra år gick Otto Nilsson Byggnads AB från sju till femtio anställda och en omsättning på 162 Mkr. Bakom framgången ligger en kostnadseffektiv affärsmodell som även inkluderar telefonilösningen. Genom att använda sig av RingUp/Sellcom i Malmö sänkte företaget sina mobilkostnader med 30 procent och fick på köpet betydligt mer surfvolym.

Patrik Wibelius står bakom succéföretaget Otto Nilsson Byggnads AB i Eslöv som fyra år på raken har blivit utsedda till Dagens Industris Gasellföretag och som blev Årets företag i Eslövs kommun 2016.
– I dag är vi 65 anställda och vi söker fortfarande mer personal, säger Patrik Wibelius.
Framgångarna stavas kostnadseffektivitet – och det gäller även telefonin.
– När Carl Strindberg på RingUp/Sellcom sa att han kunde ordna betydligt billigare mobilabonnemang var jag tvivlande till om han verkligen hade något att erbjuda oss. Men det hade han, menar Patrik.
Han berättar vidare att företaget valt bort en modern växellösning och i stället gett personalen mobiler med egna abonnemang dit kunderna ringer direkt.
– Kunden har mobilnumret till den på företaget som de har kontakt med och så gott som all kommunikation går den vägen. Det fungerar eftersom vi bara vänder oss till offentliga beställare, andra företag och fastighetsägare.

Tydlig målsättning
När Patrik Wibelius köpte och tog över det anrika byggföretaget i januari 2012 bestod det av sju anställda samt de tre ägarna. Patrik hade en tydlig målsättning med sitt köp.
– Om fem år skulle vi vara femtio anställda och omsätta minst 100 Mkr, säger han.
Han hade dessförinnan varit med om att starta ett byggföretag som vuxit sig stora i Skåne och innan dess hade han varit chef för byggserviceavdelningar i börsnoterade byggbolag. Det var från det senare han hade gröpt fram sin affärsidé.
– I ett stort företag är det svårt att räkna hem mindre byggserviceprojekt. Här har ett mindre företag med platt organisation betydligt bättre förutsättningar. Men för att kunna vara med vid större offentliga upphandlingar behövs en omsättning på minst 100 Mkr, det var därför jag hade som mål att nå dit så snabbt som möjligt. Nu gick det till och med lite snabbare än beräknat.

Vuxit organiskt
Tillväxten har helt och hållet skett på organisk basis.
– Att växa genom förvärv innebär att du utsätter dig för risker. Du vet inte om personalen stannar i bolaget du köper och helt plötsligt står du kanske med garantiåtaganden från förra ägaren som du måste fullfölja. Därmed inte sagt att vi i framtiden begränsar oss till enbart organisk tillväxt.
När han tog över bolaget var telefonin ett problem eftersom dåvarande operatören hade dålig täckning i området.
– Vi hade flera mindre telekomföretag som kontaktade oss. Men lösningarna vi fick fungerade dåligt och blev dessutom betydligt dyrare än vi räknat med. Till slut ringde vi själva en av de större operatörerna och tecknade avtal med dem.

Skeptisk
När RingUp/SellCom och Carl Strindberg hörde av sig förra sommaren för att prata telefoni var Patrik först tveksam.
– Jag bestämde mig ändå för att ge det en chans och ställde mina dumma frågor som Carl svarade på. Han ingav förtroende och sa att han kunde hjälpa mig med ett annat upplägg som skulle vara mer kostnadseffektivt. Jag var dock skeptisk och trodde att någonstans fanns det en dold agenda. Men den här gången visade det sig att Patrik gjorde en riktigt bra affär.
– Han omförhandlade 40 abonnemang och på vart och ett sparade jag 120 kronor i månaden, exklusive moms. Det var en kostnadssänkning med 30 procent. Dessutom ökade han surfvolymen på varje abonnemang från 5 till 30 gigabyte.
Patrik Wibelius blev så nöjd att han numera använder sig av RingUp/Sellcom när det gäller företagets kommunikationslösningar.
– Jag beställer bland annat all hårdvara genom dem.

25 års erfarenhet

25 års erfarenhet

Vi har levererat kommunikationslösningar till företag i 25 år.

Sverigekarta

Lokal världsmästare

Vi finns på ca 50 orter i Sverige, från Ystad i söder till Luleå i norr.

100%

Alltid nöjda kunder

Vi satsar på långsiktiga relationer som skapar förtroende.

Kampanj

Vår hemsida använder sig av cookies. Genom att fortsätta surfa på sidan godkänner du att vi använder cookies. Klicka här för mer information.

Jag förstår